28 Dis 2009

Orang Mu'min

Tajuk : Orang Mu'min
Muzakkir : Abang Hafizi
Tarikh : 25/2/2006
Masa : 2.05 petang
Tempat : Kolej Islam Sultan Alam Shah

Terdapat 3 tugas penting manusia iaitu :
1)Khalifah Allah
2)Da'i ila Allah
3)'Abid Allah

Kita mestilah mengambil ajaran Islam
sepenuhnya , bukannya ambil ajaran
yang menguntungkan kita sahaja.

Oleh itu untuk menjadi mu'min yang
mengamalkan ajaran Islam sepenuhnya
kita mestilah mengetahui apakah ciri-ciri
yang mesti ada pada seorang mu'min:

1)Orang yang sentiasa bertaubat kepada
Allah. Adakah kita????

2)Orang yang sentiasa memuji Allah
Adakah kita????

3)Orang yang sentiasa berjalan-jalan
memikirkan kejadian alam Allah.
Adakah kita????

4)Orang yang sentiasa menjaga amalan
atau kuat beribadah.
Adakah kita????

5)Orang yang melakukan amar ma'ruf
dan nahi mungkar.
Adakah kita????

6)Orang yang sentiasa menjaga hukum-hukum
Allah.
Adakah kita????

Abang Hafizi mengakhiri tazkirah Zohor beliau
dengan mengingatkan aku dan sahabatku yg
lain supaya sentiasalah meminta pertolongan
daripada Allah dalam apa jua keadaan kerana
Allah adalah sebaik-sebaik pemakbul doa.

Wallahua'lam.

p/s: ini sebenarnya aku salin daripada koleksi
tazkirah yang aku dapat semasa di KISAS dahulu.
Lepas keluar KISAS ni barulah aku percaya ilmu
yang aku dapat dulu disitu memang tiada gantinya
dan jika berkesempatan aku akan tuliskan di blog aku
ni.
(Ilmu bukan sekadar di sekolah, SPM dan universiti
tapi berada di mana-mana dan sangat luas.
Jadi carilah ia bersama-sama!!)

Tazkirah lain di blog ini : KLIK 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Suka Post ini?? Tekan SHARE

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Mohd Izuddin

Mohd Izuddin
Aku suka untuk Berjalan , Melihat , dan Mentafsir semua perkara yang aku lalui kerana pasti ada hikmah disebalik kejadian-Nya. Tekan SHARE di mana Post yang anda Suka! Terima Kasih