12 Jan 2011

3 Soalan Yang Perlu Difikirkan


Assalamualaikum....

Hari ni dah genap 10 hari sesi semester baru bermula. Masih belum "panas" lagi orang kata, hehe.


Kuliah berjalan seperti biasa.
Perkara sama berlaku setiap hari.
Usia pun semakin bertambah.

Sedar tak sahabat-sahabat sekalian bahawa kita semua seperti telah "diprogramkan" oleh satu sistem yang kita sendiri tak nampak? Program yang menjadikan kita melalui dan menghadapi perkara yang sama sahaja setiap hari dan mungkin akan berkekalan sehinggalah kita mati?

Tidak saya katakan perkara yang kita lalui ini adalah perkara yang tidak baik tetapi pernahkah kita terfikir halatuju kita yang kita pasti akan hadapi di akhir nanti?

Kita pasti akan menghadapi kematian.

Adakah meningkatnya usia kita ,
Bertambah ilmu kita?
Bertambah khusyuk dalam solat kita?
Bertambah keimanan kita?
Bertambah amalan sunat kita?
Bertambah zikir kita dalam mengingati Allah?

Seram sejuk juga saya memikirkan adakah saya mampu menghadapi hari kematian yang pasti tiba itu! huhu. Semasa kuliah kelolaan Ust Wab Azlan pagi tadi, ada menyentuh mengenai tajuk untuk post kali ini.

Tahukah apa 3 soalan yang perlu difikirkan oleh kita sebagai manusia?

Menurut Dr. Yusuf Al-Qaradhawi 3 soalan tersebut ialah :

1) Dari mana kita datang?
2) Mengapa kita didatangkan?
3)Ke manakah kesudahan kita?

Sama-samalah kita fikirkan ketiga-tiga soalan tersebut. Semoga bertambah keimanan kita dan menyedarkan kita daripada kelalaian hidup yang sementara ini!

Harap semua dapat mengambil iktibar dan peringatan dalam pos saya kali ini :)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Suka Post ini?? Tekan SHARE

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Mohd Izuddin

Mohd Izuddin
Aku suka untuk Berjalan , Melihat , dan Mentafsir semua perkara yang aku lalui kerana pasti ada hikmah disebalik kejadian-Nya. Tekan SHARE di mana Post yang anda Suka! Terima Kasih